Middenlijn tikkertje
Duur: minuten
Doelgroep:

Doel

Dit spel is bedoeld om in verschillende richtingen met alle sporters tegelijk te bewegen en de hartslag hoger te houden. In de oefeningen zitten naast verschillende elementen van coordinatie ook elementen van behendigheid, stabiliteit en flexibiliteit verwerkt.

Organisatie

Plaats twee lijnen op 20 meter afstand.

Plaats in het midden een lijn. Deze lijn ligt dus 10 meter van beide lijnen af.

Beschrijving oefening

Op de middelste lijn staan twee tikkers. De rest van de groep is verdeeld over een lijn aan een kant.

Op jouw teken wordt nu overgelopen. De twee in het midden proberen te tikken en mogen van de middenlijn afkomen.

Verzamel de spelers weer op een lijn (nu aan de andere kant). Jij geeft weer het teken om te starten.

Hoeveel zijn er getikt in twee rondes? De coach wijst twee nieuwe tikkers aan.

Veiligheid

Markeer een veilig speelveld en bewaak de veiligheid.

Rustige uitleg van het spel: praatje, plaatje, daadje.

Laat de lopers niet van twee kanten tegelijk komen. Dat is gevaarlijk, ze kunnen botsen.

Bewaak de veiligheid. Betrek alle spelers bij het spel. Gebruik goed schoeisel op een veilige ondergrond.

Maak het niet te breed, want de tikkans moet groot zijn (succesbeleving).