Vier vierkanten
Duur: 5 minuten
Doelgroep:

Doel

Het verbeteren van de looptechniek en coordinatie.

Wat is nodig?

  • Tien pylonen (of twintig voor twee organisaties)

Organisatie

Maak met de pylonen vier vierkanten van steeds 3 x 3 meter.

Maak een rij spelers die achter de eerste pylon aan de linkerkant staan opgesteld.

De spelers voeren in stroomvorm hun behendigheidsoefeningen tot de laatste pylon (rechts of links), waar ze draaien en met een ruime bocht rustig terugdribbelen naar het begin.

De coach kan zo nodig twee organisaties maken (5 meter uit elkaar) waarbij de spelers in stroom- of estafettevorm hun behendigheidsoefeningen uitvoeren tot de laatste pylon (rechts of links). Bij de laatste pylon draaien de spelers en dribbelen ze met een ruime bocht aan de buitenzijde (niet tussen de organisaties door) rustig terug naar het begin.

Beschrijving oefening

Er worden tien verschillende vormen uitgevoerd:

1.A      start links, voorwaarts tot pylon, zijwaarts naar rechts tot pylon, voorwaarts etc.

1.B      start rechts, voorwaarts tot pylon, zijwaarts naar links tot pylon, voorwaarts etc.

2.A      start links, ga diagonaal voorwaarts naar rechts tot pylon, dan achterwaarts opzij tot pylonen weer diagonaal voorwaarts naar rechts etc.

2.B      start rechts, diagonaal voorwaarts naar links tot pylon, achterwaarts opzij tot pylonen weer diagonaal voorwaarts naar links etc.

3.A      start voorwaarts tussen de pylonen, en maak een 8 zijwaarts bij elke twee pylonen die je voorwaarts tegen komt (4x).

3.B      start achterwaarts tussen de pylonen, en maak een 8 zijwaarts bij elke twee pylonen die  je achterwaarts tegen komt.

4.A      start voorwaarts, draai rechtsom achterwaarts tussen de 2e en 3e pylon en weer voorwaarts, herhaal dit tussen pylon vier en 5

4.B      start achterwaarts, draai linksom achterwaarts tussen de 2e en 3e pylon en weer voorwaarts,  herhaal dit tussen pylon vier en 5

5.A      start links, ga diagonaal voorwaarts naar de rechter pylon, draai via de binnenkant eromheen en ga diagonaal naar links naar de volgende pylon, draai er via de binnenkant om heen etc.

5.B      start rechts, ga diagonaal voorwaarts naar de linker pylon, draai er via de binnenkant omheen en ga diagonaal naar rechts naar de volgende pylon. 

Aandachtspunten

  1. Zorg dat de spelers steeds in beweging blijven en dus niet stil komen te staan. De oefeningen moeten elkaar snel opvolgen. 
  2. Als de eerste speler terug is bij het begin, doe je meteen de volgende oefening voor. Zodat de spelers blijven bewegen.
  3. De oefening is niet gericht op snelheid. Let er vooral op dat de oefeningen goed worden uitgevoerd.
  4. Zorg voor een rustige opbouw van de oefening. Waarbij je zowel tempo, snelheid als speelrichtingen geleidelijk moeilijker maakt.